دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قدرت نهفته مردم

ما متاسفانه خیلی کم از مشارکت یکدیگر برای کارهای مختلف استفاده می‌کنیم. اصلا حواسمان به ظرفیت جمعیت جوان 80 میلیونی نیست که چه‌ می‌تواند بکند. طبق معمول، پیرزنِ خرفتِ زشت (= دولت/ حکومت) هم در این زمینه ناکارآمد است. نه از وقت ما مردم درست استفاده می‌کند، نه از فکر و ایده‌مان و نه حتی از پولمان. نقش مردم در جمهوری اسلامی فعلا محدود شده به دو سه تا راهپیمایی و انتخابات‌های دو سال یک‌بار. برای این که نقش مردم در حوزه‌‌های مختلف را ببینید، ترکیب چند واژه‌ را با crowd یا collective گوگل کنید؛ مثل crowdsourcing legislation یا collective intelligence؛ اگر هم وقت داشتید zooniverse.org را ببینید و در برخی پروژه‌هایی که دوست دارید مشارکت کنید. واقعا جذاب و دوست‌داشتنی است.

جاهای مختلف تلاش‌هایی را برای مشارکت‌گیری از مردم شروع کرده‌اند. از جمله بخش فارس من {my.farsnews.com} خبرگزاری فارس و سامانه مطالبات مردمی دولت که بناست به زودی رونمایی شود.

اما یک تجربه هیجان‌انگیزتر هم پیش روی ماست؛ چند جوان بستر مناسبی آماده کرده‌اند تا همه‌باهم به زبان فارسی کمک کنیم. بستری برای تگ‌گذاری موجودیت‌های زبان فارسی. خوب‌تر این که نتیجه‌ی کار را هر هفته روی گیت‌هاب منتشر می‌کنند.

توضیحات بیشتر را در http://text-mining.ir/ner-crowdsourcing/ بخوانید. برای من که لذت بخش بود، امیدوارم برای شما هم باشد.

فساد و رشد اقتصادی ارتباطی با هم دارند؟

فساد و رشد اقتصادی ارتباطی با هم دارند؟

یک نمودار ساده،‌ پاسخ می‌دهد.

بعضی فکر می‌کنند فساد حتما چیز بدی نیست، می‌تواند مثل روغن برای چرخ‌دنده‌های اقتصاد باشد یا ابزاری برای غلبه بر رویه‌های بروکراتیک کارهای مختلف؛ عده‌ای هم برعکس فکر می‌کنند،‌ فساد با رشد اقتصادی رابطه عکس دارد، هرچه فساد بیشتر، رشد اقتصادی کمتر

سایت how much که به تصویرسازی اطلاعات مختلف مالی می‌پردازد وضعیت GDP و CPI کشورهای مختلف را در یک نمودار آورده و به جز چند استثنا نتیجه گرفته که فساد کمتر یعنی GDP بزرگتر. کشورهای عراق و آنگولا و سودان که فساد بالا و اقتصاد کوچکی دارند، اما آلمان و بریتانیا و کانادا برعکس هستند.

چین اینجا هم استثناست. کشوری با اقتصاد بزرگ (12.24 تریلیون دلار) و فساد بالا (رتبه 77 در CPI) نسبت به دیگر کشورهای توسعه‌یافته. بر اساس همین شاخص، ایتالیا به اندازه عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و مالزی دچار فساد است.

گذشته از این استثناها، نمودار بدی نیست. ارزش یک‌بار مرور دقیق را دارد. مثلا ایران ما با حجم اقتصاد 440 میلیارد دلاری، جزء کشورهای فساد (یک پله قبل از خیلی فاسد) قرار دارد.

نمودار با کیفیت بالا را در https://howmuch.net/articles/the-state-of-worlds-corruption-2017 ببینید.