دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

منِ دانشجو وقتی با بودن سرِ کلاسِ استادِ بی‌سوادِ رِله‌یِ به‌دردنخور، به وجد می‌آیم از راحتی و ولنگاری؛ هنر تغییر دادن جهان که هیچ، عُرضِه‌یِ نگه داشتن بند تنبانم را هم ندارم!

مدت‌هاست که دانشجو موذِّن جامعه نیست، لالایی‌خوان است!

فیدلِ فقید

اینطور که کاخ سفید نوشته، امروز اولین پرواز تجاری برنامه‌ریزی شده‌ی آمریکایی در هاوانا به زمین نشسته‌؛ سخت و جالب است:


Today, for the first time in over 50 years, a scheduled commercial flight took off from the United States and landed in Havana, Cuba—opening new horizons of opportunity for both the American people and the Cuban people. In the days ahead, the Cuban people will recall the past and also look to the future. As they do, the Cuban people must know that they have a friend and partner in the United States of America.


خبر را امروز صبح، چند دقیقه قبل از رسیدن به محل اقامت سفیر کوبا در ایران خواندیم؛ رفته بودیم برای امضای دفتر یادبودی که برای فیدلِ فقید گذاشته‌اند! رفته بودیم برای قدر دانستن مجاهدت فیدل!
موقع نوشتن اما خواستیم بنویسیم از همان‌جایی که هستی برای حاصل عمرَت دعا کن؛ که کار مَملِکَتَت به برجام و دلار 4000 هزار تومانی و کاسه‌لیسی وزیرِ کدخدا نرسد! که باید بترسیم از هرجایی که پای این جماعت نَحس به آن باز شده.

دقایق آخر، آقای سفیر، جناب ولادیمیر آندره گونزالس کِسادا،‌ لطف کردند و به درخواست ما، از فیدل برایمان گفتند! گفتند که همسن‌ شما که بود، یا زندان بود یا در حال مبارزه؛ اینطوری یک مملکت را تکان داد!

آخرش ما ماندیم و بِدَدرد نخوردنمان!
دقایق آخر صحبت‌هایِ سفیر را ببینید:

خب یکی نیست بگوید مگر کلا دنیا چندتا برون و درون دارد
درون دل که باشی، هر چه هم ‌برون، اما داخلی، گرمی، این دل آتش دارد لامصب

اما؛
اما برون که باشی، ولو در آغوش، برونی؛
نیستی، سردی...

دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده هم وعده‌های صد روزه داده و مشخصا چند دستور را برای 20 ژانویه، روز شروع کارش، ردیف کرده است.
در بین وعده‌هاییش در خطابه‌ای 2ونیم دقیقه‌ای، دو مورد جالب توجه دیده می‌شود که برای ما هم درس‌آموز است.

اولی قانونی است که به موجب آن، تصویب هر قانون جدید، نیازمند لغو دو قانون قدیمی است:
On Regulation, I will formualte a law wich says that for every new regulation, two old regulations must be eliminated.
مشکل انباشت و تعارض قوانین گریبان کشور ما را هم گرفته؛ بعید می‌دانم هیچ از یک مقنانی که در خانه ملت نشسته‌اند، سوابق قانونی را که به آن رای می‌دهند بدانند.

و دوم، ممنوعیت 5 ساله‌ی لابی‌گری برای مقامات ارشد اجرایی دولت است. ممنوعیتی که این افراد را مادام‌العمر از لابی‌گری برای دول غیر باز می‌دارد:
On ethics reform, as part of plan to drain the swamp, we will impose a five-year ban on executive officials becoming lobbyist after they leave the administration; and a lifetime ban on executive officials lobbying on behaf of a foreign government.

برای این یکی هم مثال نزنیم بهتر است؛ کم دیده‌ایم کسانی را که هنوز دوران خدمتشان به انقلاب (و سفره‌اش) تمام نشده، یک گوشه‌اش را مثل موریانه جویده‌ و دیگرش را به دوش گرفته‌اند؟!؟!؟

ویدیوی کامل صحبت‌های ترامپ در یوتیوب | youtube.com/watch?v=7xX_KaStFT8