دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

معرفی کتاب: گلبرگ‌های زندگی

پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ب.ظ

کتاب گلبرگ‌های زندگی، جلد اولجلد کتاب گلبرگ‌های زندگی جلد 1

مشخصات کتاب:

گلبرگ زندگی، مجموعه‌ی گفتگوی تلویزیونی ازدواج در شبکه سه سیما
دهنوی،حسین / نشر خادم الرضا/ شابک: 97896425904
(کتاب جعبه اطلاعات کتاب‌شناختی ندارد. طبعاً شماره کتاب‌شناسی ملی و فیپا هم ندارد. احتمالاً از جمله کتاب‌های منتشرشده به سبک هیئتی است!)

صدای حسین دهنوی برای من صدای آشنایی است. ظهرهای پنجشنبه روزهایی که خانه بودم و بحث‌هایش راجع به ازدواج که تا همین چند سال برایم بسیار بیگانه می‌نمود. اما الآن نشسته‌ام پای حرفش و یک جلدش را خوانده‌ام. آدم دانایی به نظر می‌رسد. اقلش این است که در آثار غربیان هم سیری داشته است.

خواندن کتاب، یک روز و نیم تفریحی بیشتر به طول نینجامید. آن هم روز چهارشنبه و پنجشنبه منتهی به آزمون میان ترم قواعد عربی 4! کتاب 235 صفحه است و اکثر مطالب هم مفید به نظر می‌رسد.

از سخن ناشر و اینها که بگذریم، بحث ضرورت ازدواج را نسبتاً خوب بازکرده است. بحث انگیزه‌های ازدواج جا دارد که بازتر بشود، چرا که بسیاری از جوانان قدرت خروج از این مرحله را ندارند. بهتر است یک چرخه‌ی مفروضی طراحی شود که من جوان بتوانم پس از طی مراحل آن چرخه به این نتیجه برسم که آمادگی ازدواج را دارم یا نه!البته نه دقیق و قطعی، حدودی و راهنما.

سپس به سن ازدواج و مسائل مربوط به آن پرداخته که برای من حرف جدیدی نداشت و خسته کننده بود. آنگاه، بحث رابطه‌های پیش از ازدواج را پیش کشیده، که بسیار مبتلابه و دردسرساز است. قشر بسیاری از رفقای دبیرستان من درگیر این مسئله هستند و متأسفانه حتی قبح آن در بسیاری از خانواده‌ها هم از بین رفته است. مورد دیگر هم شیوه‌های نادرست ازدواج است که در این کتاب هم مطرح‌شده. جمع رابطه‌های قبل از ازدواج و شیوه‌های نادرست ازدواج منجر به آسیب‌های و مصیبت‌های بزرگی برای خانواده و جوان‌های امروزی شده است که بسیار دردناک و بعضاً نابودکننده ادامه‌ی عمر طرفین است. قسمت آسیب‌های ازدواج این کتاب را مهم‌ترین بخش این کتاب می‌دانم.

از بقیه کتاب که بگذریم، شرح مراحل خواستگاری تا عقد و هم‌چین بیان سؤالاتی که در جلسه بین دختر و پسر مطرح می‌شود، برایم جالب، جذاب و مهیج بود که علت آن هم عدم آگاهی و تجربه‌ام است.

به نظر من، کتاب می‌توان موضوع‌بندی بهتری داشته باشد. اگر این کتاب و جلد بعدی آن به سه جلد با عنوان‌های قبل از ازدواج، خواستگاری و ازدواج، بعد از ازدواج تقسیم شود و شرح بیشتری هم همراه آن گردد، بسیار بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

کتاب‌نامه‌ی اثر هم مجموعه‌ای ارزشمند از کتاب‌های مربوط به ازدواج و مسائل مربوط به آن را پیش روی خواننده قرار می‌دهد.

باشد که همه‌ی مجردین، از نعمت خوش‌بخت کننده‌ی تأهل برخوردار شوند و همه‌ی متأهلین هم خوشبخت باشند.

پ.ن: پایگاه مجازی برنامه گلبرگ شبکه 3

پ.ن2: کتاب خوبی است، ولی من آن را نسبت به دیگر کتبی که خوانده‌ام، سطح 2 می‌دانم. و البته کتاب خوبی برای شروع مطالعه در این زمینه نیست.

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ب.ظ
  • محمدحسین خانی

برای این مطلب نظر یا یادداشتی بگذارید  (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">